blog-scrummen

Scrummen, hoe werkt dat?

  • 26 september 2016
  • Gerhard Top

De vakantie zit er alweer op, heerlijk om er een paar weken tussenuit te zijn. Hoewel ik het werk bij gnTel toch niet helemaal los kon laten natuurlijk. Ik zie grote mogelijkheden voor de toekomst voor ons mooie bedrijf. Ons platform is een solide basis die we de afgelopen jaren steeds verder hebben doorontwikkeld. Meer en meer zakelijke klanten hebben ons gevonden. En meer en meer service partners helpen bedrijven om te profiteren van onze VoIP telefonie.

Maar het kan nog beter, nog mooier, nog klantvriendelijker. Zo zijn we bezig met het vernieuwen van onze website, het ontwikkelen van nieuwe diensten en het ondersteunen van onze partners bij hun dienstverlening. Ook willen we voet aan de grond krijgen in nieuwe markten, onze oosterburen in Duitsland om precies te zijn. Ondertussen loopt ook het ‘gewone’ werk gewoon door en merk je dat de planning steeds ietsje opschuift…

Inspiratie luisterboek over scrummen

Tijdens de lange autorit vanuit Bordeaux naar huis keken de kids achterin een dvd’tje en las mijn vrouw naast me een boek. Zelf zat ik achter het stuur met mijn oortjes in een managementboek af te luisteren over scrummen. Dat gaf nieuwe inspiratie om nu eens echt grip op de zaken te krijgen. Scrummen is de filosofie dat het beter is om in kleine stapjes bruikbare delen op te leveren dan na veel werk iets implementeren en falen. Aanvankelijk werd scrum vooral gebruikt in de ICT wereld, om het mislukken van kostbare ICT projecten te voorkomen.

Heel kort samengevat wordt in scrum geaccepteerd dat mensen slecht kunnen inschatten hoeveel tijd iets kost. Om toch zaken binnen bepaalde termijnen gedaan te krijgen, wordt een korte tijdhorizon gesteld waarbinnen het team zich committeert aan bepaalde ‘deliverables’. Met een zeer globale inschatting voor benodigde tijdsinspanning, op een schaal van veel tot relatief weinig.

Reality check

Dus op een mooie middag op kantoor met het team aan de slag gegaan. Dat resulteerde in een enorme hoeveelheid Post-its aan de wand met alle projecten en activiteiten. Dat was wel gelijk een reality check! Misschien willen we wel iets teveel tegelijk. Er moesten dus ook keuzes worden gemaakt. Wat is echt belangrijk en wat willen we echt af hebben deze maand. Daar zetten we nu op in.

Elke ochtend een korte scum call met het team over de projectvoortgang om vinger aan de pols te houden. Wat heb je gister gedaan, wat ga je vandaag doen en wat heb je nodig. Zo blijf je kort op de bal. Maar we zijn ook nog aan het leren. Soms ‘moet’ er toch nog iets bijgestopt of iets veranderd, zelfs in de planning binnen een maand. Dat is precies de uitdaging: wel flexibel kunnen blijven inspelen op verandering, en toch zoveel mogelijk de gemaakte planningsafspraken nakomen. Zorgen dat er eerst iets echt af is voor het volgende wordt opgepakt.

Eerste delivery

Het belangrijkste project dat met scrummen vooruit gaat, is nu onze nieuwe website. Binnenkort laten we onze testversie los op een gebruikersgroep. Spannend voor de mensen die er hard aan hebben gewerkt. Pakken onze ideeën over een gebruiksvriendelijke, commerciële website ook zo uit? We zijn benieuwd naar jullie reacties…

 

Reacties

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *